Aktualności
16.05.2017 10:12Podhalańska Kolej Regionalna coraz bliżej.
" W ramach realizacji zadań własnych, które służą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej, czyli w szczególności dbałości o zapewnienie skutecznie funkcjonującego publicznego transportu zbiorowego ... Strony deklarują podjęcie działań zmierzających do uruchomienia zintegrowanego systemu transportu kolejowego na terenie Podhala"
Podhalańska Kolej Regionalna czyli, szybkie, cykliczne i bezpośrednie połączenie kolejowe z Rabki-Zdroju do Zakopanego, integracja transportu kolejowego z innymi środkami komunikacji, rozbudowa infrastruktury wokół dworców i budowa parkingów typu parkuj i jedź - ta perspektywa w niedalekiej przyszłości kształtuje się już całkiem realnie. Dziś w Szaflarach marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa i wójtowie, burmistrzowie oraz starostowie powiatu nowotarskiego i tatrzańskiego podpisali porozumienie w sprawie współpracy przy realizacji tego ważnego dla Podhala projektu. Podpisanie dzisiejszego porozumienia poprzedziło wiele spotkań rozmów i analiz, w wyniku których strony samorządowe doszły do porozumienia i uznały iż odtworzenie transportu kolejowego o zasięgu lokalnym jest jedną z istotniejszych kwestii mających zasadnicze znaczenie dla rozwoju regionu i życia jego mieszkańców.
Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu niewiele osób wierzyło w sukces regionalnych szybkich kolejek. Teraz patrząc na sukcesy Trójmiasta, Warszawy, a przede wszystkim na nasze Koleje Małopolskie oraz linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej widzimy, że ta dziedzina transportu jest bardzo rozwojowa i stanowi alternatywę dla zakorkowanych dróg lokalnych.
Partnerstwo miedzy gminami i samorządem województwa będzie opierać się przede wszystkim na współpracy i koordynacji działań umożliwiających przeprowadzenie szczegółowej analizy obecnego stanu systemu transportowego, a także możliwych do wprowadzenia rozwiązań oraz kierunków rozwoju kolei na Podhalu. Kolejny etap to oszacowanie nakładów finansowych potrzebnych na budowę niezbędnej infrastruktury, w tym stworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych, budowę parkingów typu parkuj i jedź oraz ścieżek rowerowych doprowadzających do stacji kolejowych.
Realizacja projektu zostanie poprowadzona dwuetapowo: pierwszy będzie dotyczył odcinka Zakopane - Nowy targ, natomiast drugi odcinka Nowy Targ - Rabka-Zdrój.
po dokonaniu wstępnych analiz, które uwzględniły liczbę zainteresowanych pasażerów, potencjał związany z rozwojem ruchu turystycznego oraz odpowiedni stan infrastruktury oszacowano, że wysokość dopłat do przewozów na trasie Nowy Targ - Zakopane przy docelowych 15 połączeniach w każdą stronę wyniesie ok. 5 mln zł rocznie. Zgodnie z wstępnym założeniem 2/3 kosztów pokryje województwo małopolskie, natomiast pozostałą część zainteresowane samorządy.
Podhalańska Kolej Regionalna czyli, szybkie, cykliczne i bezpośrednie połączenie kolejowe z Rabki-Zdroju do Zakopanego, integracja transportu kolejowego z innymi środkami komunikacji, rozbudowa infrastruktury wokół dworców i budowa parkingów typu parkuj i jedź - ta perspektywa w niedalekiej przyszłości kształtuje się już całkiem realnie. Dziś w Szaflarach marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa i wójtowie, burmistrzowie oraz starostowie powiatu nowotarskiego i tatrzańskiego podpisali porozumienie w sprawie współpracy przy realizacji tego ważnego dla Podhala projektu. Podpisanie dzisiejszego porozumienia poprzedziło wiele spotkań rozmów i analiz, w wyniku których strony samorządowe doszły do porozumienia i uznały iż odtworzenie transportu kolejowego o zasięgu lokalnym jest jedną z istotniejszych kwestii mających zasadnicze znaczenie dla rozwoju regionu i życia jego mieszkańców.
Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu niewiele osób wierzyło w sukces regionalnych szybkich kolejek. Teraz patrząc na sukcesy Trójmiasta, Warszawy, a przede wszystkim na nasze Koleje Małopolskie oraz linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej widzimy, że ta dziedzina transportu jest bardzo rozwojowa i stanowi alternatywę dla zakorkowanych dróg lokalnych.
Partnerstwo miedzy gminami i samorządem województwa będzie opierać się przede wszystkim na współpracy i koordynacji działań umożliwiających przeprowadzenie szczegółowej analizy obecnego stanu systemu transportowego, a także możliwych do wprowadzenia rozwiązań oraz kierunków rozwoju kolei na Podhalu. Kolejny etap to oszacowanie nakładów finansowych potrzebnych na budowę niezbędnej infrastruktury, w tym stworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych, budowę parkingów typu parkuj i jedź oraz ścieżek rowerowych doprowadzających do stacji kolejowych.
Realizacja projektu zostanie poprowadzona dwuetapowo: pierwszy będzie dotyczył odcinka Zakopane - Nowy targ, natomiast drugi odcinka Nowy Targ - Rabka-Zdrój.
po dokonaniu wstępnych analiz, które uwzględniły liczbę zainteresowanych pasażerów, potencjał związany z rozwojem ruchu turystycznego oraz odpowiedni stan infrastruktury oszacowano, że wysokość dopłat do przewozów na trasie Nowy Targ - Zakopane przy docelowych 15 połączeniach w każdą stronę wyniesie ok. 5 mln zł rocznie. Zgodnie z wstępnym założeniem 2/3 kosztów pokryje województwo małopolskie, natomiast pozostałą część zainteresowane samorządy.