Aktualności
17.04.2012 15:18"Przywracamy historię do szkół"
Szanowni Państwo.
Ministerstwo od kilku lat serwuje nam coraz to nowe rozwiązania dotyczące edukacji obecnych i przyszłych pokoleń młodych Polaków. Niestety z coraz większym niepokojem obserwujemy, iż ostatnia reforma dotycząca szkół ponadgimnazjalnych zmierza prosto w kierunku wyeliminowania lekcji historii ze szkól średnich.
Dziś wmawia się młodym ludziom, ze historia to niepotrzebny zbędny balast, który powoduje tylko przeciążenie polskiego ucznia, a przecież znajomość historii własnego narodu jest podstawową gwarancją jego istnienia. Bez świadomości narodowej, historycznej polski naród straci swoją tożsamość. Nie możemy pozwolić, by młody Polak nie znał historii własnego kraju, zwłaszcza jej historii współczesnej w podstawowym zakresie. Ministerstwo tłumaczy, że wszystko będzie miało miejsce w tzw. nauczaniu modułowym, tylko z tematów zaproponowanych w tymże nauczaniu trudno znaleźć miejsce dla obowiązkowej nauki historii Polski.
Dlatego poseł Edward Siarka wystąpił do minister edukacji narodowej Pani Krystyny Szumilas z prośbą o wyjaśnienie: jak Pani Minister widzi szansę nauczania młodego światłego obywatela bez podstawowej wiedzy na temat zwłaszcza współczesnej historii własnego kraju.
Nie można bowiem budować podwalin współczesnej Europy bez obywateli świadomych swojej podmiotowości, swojego jestestwa w ramach państwa czy organizacji.
Klub Parlamentarny Solidarna Polska już kilka tygodni temu przedstawił swój pionierski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. Projekt zmienia brzmienie art. 22 ustawy z dnia 7 września 1991r., dodając ust. 2a, który gwarantuje nauczanie lekcji historii w liceum w trzyletnim okresie nauczania w minimalnym wymiarze 180 godzin. Nie zgadzamy się na to, by znaczna część polskiej młodzieży z nastaniem dnia 1 września przestała uczęszczać na lekcje historii.
Ponadto, KP Solidarna Polska zwrócił się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z zapytaniem o przygotowanie resortu do wprowadzenia reformy proponowanej przez rząd, która zakłada zastąpienie lekcji historii modułem „historia i społeczeństwo”. Z odpowiedzi wynika, że ministerstwo nie jest gotowe na podjęcie takich działań i nie powstały jeszcze nawet niezbędnego do wprowadzenia modułu podręczniki.
W załączeniu przedstawiam Państwu tekst interpelacji jaką Poseł Edward Siarka skierował do Ministra Edukacji Narodowej,
Oraz kilka tez Solidarnej Polski m.in. na temat założenia ogólnopolskiego Komitetu protestacyjnego przeciwko usuwaniu historii ze szkół.