Aktualności
22.08.2011 14:23"... w tym systemie wolność jest więźniem"
6 kadencja, 98 posiedzenie, 1 dzień (18-08-2011) 19 punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej (druk nr 4528).
Poseł Edward Siarka:
Pani Marszałek! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! W imieniu klubu Prawo i Sprawiedliwość mam zaszczyt przedstawić nasze stanowisko odnośnie do rządowego projektu ustawy o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej.
Wymiana informacji między organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej ma pomagać w zwalczaniu przestępczości, ale i jej zapobieganiu. Otwarcie granic w Unii jest dorobkiem ocenianym przez nas pozytywnie, ale i niosącym nowe, nieznane nam zagrożenia. W systemie prawnym 27 państw członkowskich funkcjonują różne wzory wymiany informacji. W związku z tym Rada Unii Europejskiej podjęła szereg decyzji, które mają ujednolicić system wymiany informacji. Proponowany projekt ustawy jest implementacją zapisów prawa unijnego na grunt prawa polskiego. Należy zwrócić uwagę, że tworzymy jeden akt prawny opisujący już istniejący kanał wymiany informacji oraz wskazujemy organ właściwy do wymiany informacji w Polsce.
W sytuacjach wymiany informacji sprawą bardzo ważną jest bezpieczeństwo przekazywanych danych, ich zakres, sposób przetwarzania, odmowa przekazywania danych. Generalnie chodzi o to, by państwo polskie umiało skutecznie chronić swoich obywateli w systemie wymiany informacji. W Polsce to Komenda Główna Policji będzie pełnić funkcję punktu kontaktowego do wymiany informacji między podmiotami uprawnionymi a organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej. Tymi podmiotami uprawnionymi w Polsce będą: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Policja, Służba Celna, Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa i organy kontroli skarbowej. Punkt kontaktowy będzie miał bezpośredni dostęp do: Krajowego Systemu Informacyjnego Policji, zbiorów danych PESEL, Centralnej Ewidencji Pojazdów, Centralnej Ewidencji Kierowców, systemu Pobyt, Krajowego Rejestru Karnego, Krajowego Rejestru Sądowego, Rejestru Dowodów Osobistych, Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej, Centralnej Ewidencji Wydanych i Unieważnionych Paszportów, Centralnej Bazy Osób Pozbawionych Wolności oraz danych udostępnianych za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego. Punkt kontaktowy ma również dostęp do zbiorów DNA, może również dokonywać wymiany informacji.
Myślę, że w tym rozbudowanym systemie wiele wątpliwości będzie wywoływało rozwiązanie pozwalające organom ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej na zaniechanie obowiązku informowania osoby o przetwarzaniu jej danych osobowych, czyli przetwarzaniu danych bez jej zgody i wiedzy. Konstruując zapisy ustawy, musimy zapytać o gwarancję nienaruszania praw wolności osób, których dane dotyczą.
Jeżeli chodzi o wymianę informacji, dużą rolę kontrolną w procesie wymiany danych odgrywa generalny inspektor danych osobowych, tym bardziej że obecny stan prawny, jak zapisano w uzasadnieniu ustawy, nie zapewnia wystarczającego poziomu ochrony danych osobowych wymienianych między państwami członkowskimi Unii Europejskiej w zakresie wykonywania i ścigania sprawców przestępstw oraz zapobiegania przestępczości i jej zwalczania.
Przed ustawodawcą poważne rozstrzygnięcie, jak zapisać ochronę danych, począwszy od ich gromadzenia, uzyskiwania, pobierania, przez ich rejestrowanie, modyfikowanie, wykorzystywanie, odzyskiwanie, udostępnianie, przekazywanie, ujawnianie, blokowanie, usuwanie i niszczenie. Proces ten jeszcze bardziej się komplikuje w przypadku przekazywania danych państwu członkowskiemu, a nawet trzeciemu. Czy zatem można skutecznie chronić dane? Mam duże wątpliwości. Mam nadzieję, że w toku dalszych prac nad ustawą wszystkie wątpliwości zostaną, jeśli nie rozwiane, to rozjaśnione. Jedno jest dla mnie pewne - w tym systemie wolność jest więźniem. Dziękuję bardzo, panie marszałku. (Oklaski)